Displaying items by tag: hungary

Hirado, a news site of the Hungarian public broadcasting service, posted a video where a researcher from a pro-government institute amplified an unverifiable claim by ISIS militant group, fuelling anti-Muslim sentiments. This is Hungary’s media monitoring highlight for May. 

Published in Media monitoring

The pro-government media outlet Origo fuels fears about a spike of coronavirus cases in Britain during Ramadan. Their claims have no evidence behind them and are anchored in anti-Muslim bigotry. This is Hungary’s media monitoring highlight for April.

Published in Media monitoring

Owned by the government-friendly KESMA, dozens of local papers published a story on Islamic radicalisation in British prisons, using fear-mongering and sensationalist language. This is Hungary’s media monitoring highlight for March.

Published in Media monitoring

A hanaui mészárlás kapcsán kérdezték Földi Lászlót, aki volt hírszerzőként és újabban biztonságpolitikai szakértő szerepben azt mondta a köztelevízió reggeli műsorában, hogy a Tobias Rathjen által elkövetett szélsőjobboldali, rasszista motivációjú terrorista támadás ésszerű önvédelmi reakció arra, hogy Németországban a migránsok „tönkretették” az emberek „normális” életét. Ez a februári médiafigyelés magyarországi beszámolója. 

Published in Cikkek

Interviewed on the public service media's news channel M1 to comment on the Hanau shooting, a so-called “security expert” close to Orban’s government said that the violence by the far-right terrorist Tobias Rathjen was “a form of self-defence” and “a rational answer to immigration”. This is Hungary’s media monitoring highlight for February.

Published in Media monitoring

Bayernek ismét sikerült botrányt kavarnia. Most éppen azzal, hogy a műsorában bemutatott internetes videó kapcsán arról beszélt, hogy a svéd társadalom már annyira el lett hülyítve, hogy nem is követelnék ezeknek a fekete állatoknak az azonnali eltakarítását”. A cikk a a januári médiafigyelés magyarországi eredménye.

Published in Cikkek

On national TV, Zsolt Bayer, programme anchor and founding member of Fidesz, shows a video of a bullying incident in Sweden and wonders why “the society would not demand the immediate cleansing of these black animals”. This is Hungary’s media monitoring highlight for January.

Published in Media monitoring

Általánosításokkal és igazolhatatlan anekdotákkal próbál félelmet kelteni a magyar köztévé az esti híradóban. A riport szerint Németországban romlott a közbiztonság mióta bevándorlók érkeztek az országba, ezért minden magyar érdeke, hogy az ország keményen lépjen fel a bevándorlás ellen. A cikk a decemberi médiafigyelés magyarországi eredménye.

Published in Magyar

Through fear-mongering based on generalisations and anecdotes about immigration and security in Germany, the main evening news programme of the public broadcaster promotes the idea that a strict anti-immigration policy is in the best interests of the Hungarian citizens. This is Hungary’s media monitoring highlight for December.

Published in Media monitoring
Thursday, 12 December 2019 13:32

12 Worst Trolls of the Year

2019 unfortunately took off where the last year left us, with many examples of individuals and entire media outlets spreading anti-religious and racist views. We’ve created a countdown of some of the worst perpetrators of the year: 

 

12 2

In number 12, we have the Belgium paper Doorbraak who published an article recounting a speech Wim de Wit made at an IJzerwake event in which he claimed “In principle, freedom of expression still applies, except when it comes to Muslims, Negroes, holibi’s [homosexual, lesbian and bisexual individuals], Transgender people, transvestites, Gypsies, feminists and certain politicians.”. Read our article where we criticise Doorbraak for their lack of journalistic criticism of the speech.

 

11

In 11th place, we have the French TV Channel LCI, which broadcast an episode of ’24 Pujadas’ where they invited Robert Ménard  (known for his racist, anti-migrant and anti-Muslim stance) along with Guillaume Tabard (editor-in-chief of Le Figaro) onto the show, where Tabard said ‘We had lived through deadly Islamist terrorism in France, so if we want to keep score, we are not yet even’. Read our article on why LCI’s decision to include these guests and the statement is insensitive and wrong.

 

 

10

In 10th place, is the Hungarian public service website Hirado for reporting a government press conference on Brussels’ distribution of migrant cards. Despite the government spokesman suggesting that the recipients of this financial assistance were ‘anonymous’, and that there might be some ISIS members involved, Hirado decided not to critically report on this discriminatory rhetoric, thus allowing the Islamophobic statements to appear factual. 

 

  

 9 1

Coming in at number 9 is the Belgium party Vlaams Belang for their Islamophobic rhetoric in November. When an asylum centre in the city of Bilzen was torched down, many assumed it was supporters of Vlaams Belang due to their protests on the site a few days prior. Their party leader was outraged by the assumptions but used his speech to spread anti-Islam views and that Islamisation of the country would be supported by his opponents.

 

 

8

Greek lifestyle magazine ‘Athens’ is in at number 8, for publishing an article where the author suggests that ‘Jewish banks’ are partially a cause of the Greek debt. This article displays blatant antisemitism, promoting dangerous antisemitic theories and furthering well-established conspiracy theories.

 

 

7

In 7th place, is the French online newspaper Atlantico, for an article published about the Decathlon – Hijab controversy, where the sports chain created a ‘running’ hijab, which caused a backlash on social media by people claiming it was an example of the ‘Islamisation’ of France. The article’s headline suggested the hijab was a ‘victory for the Muslim Brotherhood’, thus spreading anti-Muslim sentiment.

 

 

6

In at number 6 is PI News, a far-right German news website, which discusses the latest birth rate figures, and suggests that the rise in foreign-born babies reflected the ‘Islamisation’ of Germany and Europe. It also states the number of ‘true’ Germans is lower than what the figures reveal. Using these far-right tropes, the article spreads strong anti-Islam ideas, and encourages its readers to agree with them about the scale of the ‘problem’. 

 

 

5

Number 5 is another entry from Hirado, along with its sister public broadcaster MTI, and it is due to their spreading of fear-mongering lies on refugees, stating in an article that ‘40,000 migrants are about to set off from Turkey and Greece towards Central Europe, to be joined along the way by many more’, followed by multiple similar stories on the subject.

 

 

4

In number 4, is the Belgium group Vismooil’n VZW for their extremely antisemitic float which displayed caricatured orthodox Jews with several antisemitic features, including long ugly noses, bags full of cash and coins and rats in their dresses, while attending the annual Carnival parade in the Belgian city of Aalst. TV broadcasters and city officials barely made any comments on its antisemitic nature.

 

 

3

In 3rd place, is the British far-right news site Politicalite. The article reads like a conspiracy theory and uses many of the well-known far-right tropes such as the ‘Great Replacement’ theory. It is written by Bethany Helmsley, who also writes for a blog called ‘Spotting The Serpent’s Tail’ where they recently published a post calling for ‘for the “cleansing” of those who make Britain multicultural.’ 

 

 

2

German paper Der Spiegel just misses out on top spot, settling for second place. The article suggests it was an ‘investigative piece’, but it used well-known anti-Semitic tropes to push an anti-Jewish narrative, specifically in reference to two lobby groups which they suggested had influenced German politicians. 

 

 

 

1 

And our troll of the year goes to – Rod Liddle and the Spectator. In November, columnist Rod Liddle had an article published in the right-wing paper, suggesting that ‘Muslims should be prevented from voting in the next general election’ causing outrage on social media for its clear Islamophobic comments. Following the backlash, Riddle defended himself by saying that his suggestions were ‘patently a joke’, despite the multiple examples of Islamophobia in his work prior to this.

 

 

Published in Articles
Page 1 of 5