Thursday, 12 December 2019 13:32

12 Worst Trolls of the Year

2019 unfortunately took off where the last year left us, with many examples of individuals and entire media outlets spreading anti-religious and racist views. We’ve created a countdown of some of the worst perpetrators of the year: 

 

12 2

In number 12, we have the Belgium paper Doorbraak who published an article recounting a speech Wim de Wit made at an IJzerwake event in which he claimed “In principle, freedom of expression still applies, except when it comes to Muslims, Negroes, holibi’s [homosexual, lesbian and bisexual individuals], Transgender people, transvestites, Gypsies, feminists and certain politicians.”. Read our article where we criticise Doorbraak for their lack of journalistic criticism of the speech.

 

11

In 11th place, we have the French TV Channel LCI, which broadcast an episode of ’24 Pujadas’ where they invited Robert Ménard  (known for his racist, anti-migrant and anti-Muslim stance) along with Guillaume Tabard (editor-in-chief of Le Figaro) onto the show, where Tabard said ‘We had lived through deadly Islamist terrorism in France, so if we want to keep score, we are not yet even’. Read our article on why LCI’s decision to include these guests and the statement is insensitive and wrong.

 

 

10

In 10th place, is the Hungarian public service website Hirado for reporting a government press conference on Brussels’ distribution of migrant cards. Despite the government spokesman suggesting that the recipients of this financial assistance were ‘anonymous’, and that there might be some ISIS members involved, Hirado decided not to critically report on this discriminatory rhetoric, thus allowing the Islamophobic statements to appear factual. 

 

  

 9 1

Coming in at number 9 is the Belgium party Vlaams Belang for their Islamophobic rhetoric in November. When an asylum centre in the city of Bilzen was torched down, many assumed it was supporters of Vlaams Belang due to their protests on the site a few days prior. Their party leader was outraged by the assumptions but used his speech to spread anti-Islam views and that Islamisation of the country would be supported by his opponents.

 

 

8

Greek lifestyle magazine ‘Athens’ is in at number 8, for publishing an article where the author suggests that ‘Jewish banks’ are partially a cause of the Greek debt. This article displays blatant antisemitism, promoting dangerous antisemitic theories and furthering well-established conspiracy theories.

 

 

7

In 7th place, is the French online newspaper Atlantico, for an article published about the Decathlon – Hijab controversy, where the sports chain created a ‘running’ hijab, which caused a backlash on social media by people claiming it was an example of the ‘Islamisation’ of France. The article’s headline suggested the hijab was a ‘victory for the Muslim Brotherhood’, thus spreading anti-Muslim sentiment.

 

 

6

In at number 6 is PI News, a far-right German news website, which discusses the latest birth rate figures, and suggests that the rise in foreign-born babies reflected the ‘Islamisation’ of Germany and Europe. It also states the number of ‘true’ Germans is lower than what the figures reveal. Using these far-right tropes, the article spreads strong anti-Islam ideas, and encourages its readers to agree with them about the scale of the ‘problem’. 

 

 

5

Number 5 is another entry from Hirado, along with its sister public broadcaster MTI, and it is due to their spreading of fear-mongering lies on refugees, stating in an article that ‘40,000 migrants are about to set off from Turkey and Greece towards Central Europe, to be joined along the way by many more’, followed by multiple similar stories on the subject.

 

 

4

In number 4, is the Belgium group Vismooil’n VZW for their extremely antisemitic float which displayed caricatured orthodox Jews with several antisemitic features, including long ugly noses, bags full of cash and coins and rats in their dresses, while attending the annual Carnival parade in the Belgian city of Aalst. TV broadcasters and city officials barely made any comments on its antisemitic nature.

 

 

3

In 3rd place, is the British far-right news site Politicalite. The article reads like a conspiracy theory and uses many of the well-known far-right tropes such as the ‘Great Replacement’ theory. It is written by Bethany Helmsley, who also writes for a blog called ‘Spotting The Serpent’s Tail’ where they recently published a post calling for ‘for the “cleansing” of those who make Britain multicultural.’ 

 

 

2

German paper Der Spiegel just misses out on top spot, settling for second place. The article suggests it was an ‘investigative piece’, but it used well-known anti-Semitic tropes to push an anti-Jewish narrative, specifically in reference to two lobby groups which they suggested had influenced German politicians. 

 

 

 

1 

And our troll of the year goes to – Rod Liddle and the Spectator. In November, columnist Rod Liddle had an article published in the right-wing paper, suggesting that ‘Muslims should be prevented from voting in the next general election’ causing outrage on social media for its clear Islamophobic comments. Following the backlash, Riddle defended himself by saying that his suggestions were ‘patently a joke’, despite the multiple examples of Islamophobia in his work prior to this.

 

 

Published in Articles

The Hungarian national news agency (MTI) carried an alarming news item on 28 March: ’40,000 migrants are about to set off from Turkey and Greece towards Central Europe, to be joined along the way by many more’.  The agency reported that they were gathering then and were setting off on 5 April.

Published in Articles

French GTTO partner LICRA is planning on taking legal action against Renaud Camus based on a recent post on Twitter in which he shared extremely hateful xenophobic sentiments. 

Published in Complaints

A complaint by EUJS to a reporter at the outlet Sceptr requesting him to stop purposely framing migrants as criminals has been left without any answers. Sceptr, a nationalist alternative media site covering news in Belgium and the Netherlands, regularly handpicks articles on crimes allegedly committed by migrants, even when there is no evidence that the perpetrators are foreigners.

Published in Complaints

Greek newspaper Dimokratia reported on a sensitive case in a biased and sensationalist manner, employing a xenophobic narrative. This is Greece’s media monitoring highlight for March.

Published in Media monitoring

On November 15th British populist news outlet Politicalite published an article titled: “Opinion: If We Want To Stop Child Abuse, We Need To BAN Immigration From Pakistan.” The piece was authored by Councillor Ryan Macpherson, who is an independent councillor on Ashford Borough Council in Kent. The article focusses on child abuse in Pakistan, mainly of street children, and claims that due to high levels of child abuse in the country, Pakistani’s (mainly men) should not be allowed into the UK. The article has both xenophobic and Islamophobic undertones. 

Published in Complaints

On “With you” programme on SKAI TV, a panel of guests were allowed to express a series of derogatory anti-Muslim and racist remarks without being unchallenged by the host. Despite being introduced as “ordinary citizens”, some of them were editors of far-right newspapers. This is Greece's media monitoring highlight for October.

Published in Media monitoring

A Greek newspaper ran a sensationalist front page story calling immigrants cannibals, without any legitimate sources. This is Greece's media monitoring highlight for September 2018.

Published in Media monitoring

Belgian right-wing youth movement ‘Schild en Vrienden’ is being investigated for antisemitic, anti-Muslim, xenophobic, racist and sexist content posted on secret Facebook groups.

Published in Troll of the month

April media monitoring highlight for France. Interviewed in Hebrew by Army Radio Galatz, Zonabend said that there are “very many, too many” Arabs in the city of Toulouse.

Published in Media monitoring
Page 1 of 2